Opret, ret, udskriv og send faktura

Lær, hvordan du opretter, retter, udskriver og sender fakturaer i ClinicCare – både til klienter og andre betalere.

Fakturaoversigt

Hvis en klient har et udestående beløb, og du ønsker at sende en faktura — eller blot vil udskrive en faktura til dit eget regnskab — kan du klikke på <Faktura> nederst midtfor i klientvinduet.

Når du klikker på <Faktura>, åbnes et nyt vindue med en oversigt over eksisterende fakturaer. Her skal du være opmærksom på, at der findes to faner: 'Eksisterende faktura' og 'Ikke-faktureret'

Vær opmærksom på, om du vælger 'Patient' eller 'Anden betaler' (f.eks. en kommune eller et forsikringsselskab), alt efter hvem fakturaen skal sendes til.

Når der er oprettet en konsultation til klienten, vil ydelsen blive vist under 'Ikke-faktureret'. Klik på denne fane for at se en oversigt over ydelser, der endnu ikke er blevet faktureret — dvs. ydelser, der ikke tidligere er blevet betalt eller udskrevet på en faktura.

Opret faktura

For at oprette en faktura skal du klikke på den ydelse, der skal faktureres, og derefter vælge <Opret Faktura>. Herefter kan du finde fakturaen under fanen 'Eksisterende faktura'.

Ret eksisterende faktura

Når du befinder dig under fanen 'Eksisterende faktura', åbnes et vindue, hvor du kan rette fakturaens <Egenskaber>. Her kan du også tilføje en 'Vedr./note', som vises på fakturaen, hvis den skal sendes til 'Selvbetaler' eller 'Anden betaler'.

Udskriv faktura

Fakturaen kan udskrives ved at markere den ønskede faktura og klikke på <Udskriv faktura>. Udskriften kan også bruges som kvittering til patienten for den aktuelle betaling. Hvis du klikker på <Gem/luk>, vender du tilbage til oversigten over eksisterende fakturaer, hvor du ligeledes kan udskrive den ønskede faktura.

Send faktura pr. e-mail

ClinicCare kan automatisk sende en e-mail til klienten med fakturaen vedhæftet som en PDF-fil. Ved 2. og 3. rykker sender systemet desuden en SMS til patienten, hvis der er registreret et mobilnummer.

SMS’en indeholder teksten: "Vi har forsøgt at sende en faktura til dig. Der er et udestående på xx,xx kr. Fakturaen er mailet igen. Med venlig hilsen [Kliniknavn] tlf. [Tlf.nr.]"

For at kunne sende en faktura via e-mail skal patientens e-mailadresse være udfyldt i stamkortoplysningerne. E-mails sendes normalt via ClinicCare’s server, så de ikke fremgår i klinikkens eget mailsystem. Hvis en mail ikke kan leveres, returneres den til klinikkens e-mailadresse. Derfor skal feltet <E-mail> under Indstillinger Klinik være udfyldt for alle klinikker.

Det er gratis at sende op til 100 e-mails pr. måned pr. klinik. Herefter koster det 0,25 kr. ekskl. moms pr. e-mail. Der er ingen garanti for, at e-mailen bliver leveret — spamfiltre hos modtageren kan betyde, at beskeden ikke bliver set. Derfor anbefaler vi, at man kontakter modtageren telefonisk, hvis betalingen udebliver efter gentagne henvendelser.

Den e-mail, der sendes, har følgende opbygning (ønskes en anden tekst, kan den tilpasses): I emnefeltet vil der stå: Faktura [fakturanummer] fra [kliniknavn]

Brødteksten indledes med Kære [Patientnavn], efterfulgt af en tekst, der afhænger af, om der tidligere er blevet rykket for betaling. I fakturaens egenskaber kan du under feltet <Rykker> angive, hvor mange gange patienten er blevet rykket (se nedenfor).

  • Rykker = 0 "Der er vedhæftet en faktura til denne e-mail."

  • Rykker = 1 "Den vedhæftede faktura er tidligere blevet fremsendt. Din betaling kan have krydset denne e-mail."

  • Rykker = 2 "Den vedhæftede faktura er tidligere blevet fremsendt to gange. Din betaling kan have krydset denne e-mail."

  • Rykker = 3 "Den vedhæftede faktura er tidligere blevet fremsendt tre gange. Din betaling kan have krydset denne e-mail. Hvis betaling stadig ikke er modtaget, vil sagen blive overdraget til retslig inddrivelse."

Mailen afsluttes med:

  • "Hvis du har spørgsmål, er du meget velkommen til at tage kontakt via. tlf./mail."

Derefter tilføjes signaturen fra Indstillinger Klinik. Hvis der ikke er angivet en signatur, kan følgende bruges:

Med venlig hilsen

[Navn på klinikken]

[Adresse på klinikken]

[Postnr. og by]

[Tlf. på klinikken]

Når fakturaens indhold og e-mailtekst er fastlagt, kan selve fakturaen sendes direkte fra ClinicCare. Dette kan gøres fra to forskellige steder i systemet, som vist herunder.

Fra klientens stamkort

Klik på <Faktura>-knappen i patientens stamkort, hvorefter fakturaen kan markeres.

Fra fakturamodulet i menuen

Hvis du klikker på <Faktura> i menuen til venstre, åbnes et vindue, hvor du kan søge efter fakturaer og markere den, der skal mailes. I kolonnen 'Sendt' kan du se, om fakturaen tidligere er blevet sendt. Der vises et ”@”-symbol, hvis patienten har en registreret e-mailadresse, og hvis fakturaen endnu ikke er blevet mailet, kan den sendes herfra.

Bemærk: Fakturaer, der oprettes til regionen, kan ikke sendes via e-mail. Hvis der er tale om psykologbehandlinger, gælder det generelle princip, at personfølsomme data ikke må mailes. Det betyder, at klienten kan modtage en faktura, men uden at navn eller adresse fremgår af dokumentet.

Last updated